Transcriptie: Interview met Muhammad bin Salman

The Economist ontmoette de Saoedische plaatsvervangende kroonprins, de man die de macht hanteert achter de troon van zijn vader, koning Salman. 

20160109_map501

Mohammed bin Salman, Saoedi-Arabië plaatsvervanger kroonprins en het land van de minister van defensie, sprak met The Economist op 4 januari. Als onderdeel van een vijf uur durende gesprek, gaf hij zijn eerste on-the record interview, die we hieronder hebben uitgewerkt. Onze briefing bevat citaten uit zowel dit en de bredere discussie.

The Economist: Laten we ons eerst richten op de recente executies. Waarom hebben ze plaats nu, zoveel jaren na de terreur aanslagen in Saudi-Arabië?
Muhammad bin Salman: Allereerst, deze werden veroordeeld in een rechtszaak met de kosten in verband met terrorisme en ze gingen door drie lagen van de gerechtelijke procedure. Zij had het recht om een ​​advocaat in te huren en ze hadden advocaten gedurende elke laag van de procedure aanwezig. De rechtbank deuren waren ook open voor alle media mensen en journalisten, en al de procedure en de gerechtelijke teksten werden openbaar gemaakt. En de rechtbank niet, helemaal niet, maakt geen onderscheid tussen het al dan niet een persoon is sjiitische of soennitische. Ze zijn de herziening van een misdaad, en een procedure, en een proces, en een zin, en de uitvoering van de straf.

Maar deze executies hebben heftige reacties in Iran uitgelokt. Uw ambassade werd aangevallen, u hebt verbroken diplomatieke betrekkingen, net als Bahrein en Soedan. Wat zal het gevolg zijn van deze escalatie van regionale spanningen te zijn?
We zien hen als een vreemde zaak, dat er demonstraties tegen Saoedi-Arabië in Iran. Wat is de relatie tussen een Saoedische burger die een misdrijf begaan in Saoedi-Arabië, en een beslissing van een Saoedische rechtbank. Wat heeft dit te maken met Iran? Indien dit alles blijkt dat Iran is enthousiast over de uitbreiding van haar invloed op de landen in de regio.

Heb je niet oneerlijk escaleren spanningen door het afbreken van diplomatieke betrekkingen?
Integendeel, we vrezen dat ze verder zullen worden geëscaleerd. Stel je voor dat elke Saoedische diplomaat, of één van hun familie of kinderen worden aangevallen in Iran. Positie van Iran dan veel moeilijker zal zijn. Dus we voorkomen dat Iran van het hebben van een dergelijke verlegenheid te ondergaan. De Saoedische missie werd ingesteld lichterlaaie en de Iraanse regering is watching. Als een kind, of een diplomaat, of hun families worden aangevallen, wat er kan gebeuren? Dan zullen we het echte conflict en de echte escalatie te hebben.

Suggereert u conflict tussen Iran en Saoedi-Arabië, ronduit conflict, is een mogelijkheid?
Door deze procedure?

En de gevolgen daarvan.
Als het is omdat van deze procedure Ik geloof niet dat dit een reden om elke spanning tussen Saoedi-Arabië en Iran verder kan worden. Omdat Iraanse escalatie al zeer hoog niveau heeft bereikt en we proberen zo hard als we kunnen om het even wat niet verder escaleren, we alleen omgaan met de procedures en maatregelen die zijn genomen tegen ons.

20160109_map502

 

Oorlog tussen twee landen, directe oorlog, mogelijk?
Het is iets dat we niet voorzien helemaal niet, en wie duwt naar dat is iemand die niet in hun volle verstand. Omdat een oorlog tussen Saoedi-Arabië en Iran is het begin van een grote ramp in de regio, en het zal heel sterk denken over de rest van de wereld. Voor we zullen zeker niet toestaan ​​dat zoiets.

Bent u van mening dat Iran je grootste vijand?
We hopen van niet.

Een gebied waar er kan worden beschouwd als te zijn wat je zou kunnen noemen proxy conflict tussen jullie is Jemen. U bent de architect van de oorlog in Jemen; wanneer zal het eindigen?
Allereerst wil ik ben niet de architect van de Jemen operatie. Wij zijn een land van instellingen. De beslissing om door te gaan met de operatie in Jemen, dit is een beslissing te maken heeft met het ministerie van Buitenlandse Zaken, het ministerie van Defensie, met de intelligentie, de ministerraad en de Raad van veiligheid en politieke zaken, en daarna alle aanbevelingen worden voorgelegd aan Zijne Majesteit, en de beslissing om door te gaan is met Zijne Majesteit. Mijn werk als minister van defensie is het implementeren van welke beslissing zijn majesteit heeft besteld. En ik zal alle bedreigingen die ik zie in te dienen. En de voorbereidingen voor de bedreigingen te maken.

Het besluit werd genomen kort nadat u minister van defensie geworden. Wanneer verwacht u de operatie af te ronden?
Over het feit dat de beslissing werd genomen nadat ik werd minister van defensie, waarom hebben we vergeten het feit dat Houthis toegeëigend macht in de hoofdstad Sana’a, na Zijne Majesteit koning werd? Dit heeft niets te maken met het feit dat ik werd minister. Het heeft alles te maken met wat de Houthis deed. Ik moet grond-grond raketten nu op mijn grenzen, slechts 30-50 km afstand van mijn grenzen, kan het bereik van deze raketten te bereiken 550 km, in handen van milities en militie het uitvoeren van oefeningen op mijn grenzen, en de milities onder controle van gevechtsvliegtuigen, voor het eerst in de geschiedenis, recht op mijn grenzen, en deze oorlog vliegtuigen die worden gecontroleerd door de militie uit te voeren activiteiten tegen hun eigen mensen in Aden. Is er geen land in de wereld, die het feit dat een militie met dit soort bewapening moet worden op hun grenzen zouden accepteren? Vooral dat zij zijn omgegaan met totale minachting van de resoluties van de VN-Veiligheidsraad, en vormde een directe bedreiging voor onze nationale belangen. En we hadden een eerdere ervaring, een slechte ervaring met hen terug in 2009. De uitgevoerd werden gesteund en bevestigd door de Veiligheidsraad van de VN-operaties, zonder enige tegenstand.

Wanneer de werkzaamheden begonnen, velen hadden verwacht dat het snel zijn. Nu, tien maanden, bent u in een militair moeras?
Nee, er waren verschillende doelstellingen. De eerste doelstelling van de beslissende Storm was om de belangrijkste mogelijkheden van deze milities uit te schakelen. De lucht mogelijkheden, hun luchtverdediging mogelijkheden, tot 90% van hun raketten arsenaal vernietigen. En dan zijn we begonnen met het proces van een politieke oplossing in Jemen, dat is een heel ander podium. Al onze inspanningen zijn aan te dringen op een politieke oplossing. Maar dit betekent niet dat we zullen zorgen voor de militie uit te breiden op de grond, moeten ze beseffen dat elke dag dat ze niet dichter bij de politieke oplossing te komen, verliezen ze op de grond.

20160109_map506

 

Hoelang zal het duren?
Niemand kan voorspellen dat in een oorlog, niet van de grootste generaals aan de kleinste van generaals. We konden Daesh vandaag zien en niemand kan voorspellen wanneer ze zullen worden verslagen. Maar wat ik kon zeggen was tien maanden geleden de helft van Aden werd niet in de controle van de overheid, en nu meer dan 80% van de Jemenitische landen zijn onder de controle van de legitieme regering. En ik wil benadrukken dat de wereld van vandaag heeft blootgelegd de spellen gespeeld door de Houthis, vooral de games die ze zijn met betrekking tot humanitaire hulp.
Je bent ook verantwoordelijk voor de economie. Laten we nu richten op de begroting. De prijs van olie is $ 35 per vat, je tekort vorig jaar, 2015, was 15% van het BBP. Heeft Saoedi-Arabië worden geconfronteerd met een economische crisis?
We zijn te ver van het. We zijn verder dan de jaren ’80 en de jaren ’90. Wij hebben de op twee na grootste reservaat in de wereld. We waren in staat om onze niet-olie-inkomsten te verhogen alleen al dit jaar met 29%. We waren in staat om uit te komen met meer positieve dingen dan wat de meeste mensen dachten over de economie van Saoedi-Arabië, met betrekking tot het tekort en met betrekking tot uitgaven. En we hebben duidelijk programma voor de komende vijf jaar. We kondigden een aantal van hen, en de rest zullen we aankondigen in de nabije toekomst. In aanvulling op deze, mijn schuld tot het BBP is slechts 5%. Dus ik heb alle punten van de sterkte, en ik heb de mogelijkheden om onze non-olie-inkomsten te verhogen in vele sectoren, en ik heb een wereldwijde economische netwerk.

Hoe gaat u te verhogen niet-olie-inkomsten? Wil je de BTW in te voeren? Zult u inkomstenbelasting in te voeren?
Er gaan geen belastingen en geen vermogensbelasting zijn. We hebben het over belastingen of toeslagen die worden ondersteund door de burger, met inbegrip van de btw en de zonde belasting. Zij zullen goede omzet de enige inkomsten te creëren, maar niet. We hebben veel kansen in de mijnbouw, hebben we meer dan 6% van de mondiale reserves van uranium, hebben we veel ongebruikte activa. We hebben vier miljoen vierkante meter in Mekka alleen van onbenutte staatsbedrijven landt. De waarde in de markt is zeer hoog; we hebben veel activa die kunnen worden omgezet in investeringen activa. We geloven dat we een punt van niet-olie-inkomsten bereiken van $ 100.000.000.000 in de komende vijf jaar te bereiken.

Wanneer u de BTW in te voeren?
We zullen proberen om dat te doen tegen het einde van 2016 of 2017, en we zullen proberen om het te versnellen.

En wat gaat u privatiseren om de inkomsten te verhogen?
Gezondheidszorg, onderwijssector, sommige militaire sectoren, zoals de militaire industrie en een aantal staatsbedrijven. Het zal afnemen een aantal van de druk die de overheid en een aantal van hen kan goede winst te maken.

Kun je je voorstellen de verkoop van aandelen in Saudi Aramco?
Dit is iets dat wordt beoordeeld, en we geloven dat een beslissing zal worden gemaakt in de komende maanden. Persoonlijk ben ik enthousiast over deze stap. Ik geloof dat het in het belang van de Saoedische markt, en het is in het belang van Aramco, en het is voor het belang van meer transparantie en om corruptie tegen te gaan, indien aanwezig, die kan worden cirkelen rond Aramco.

U hebt gezegd dat een van de uitdagingen is om uit de buurt van olie te diversifiëren de Saoedi-Arabische economie. Welke sectoren zullen prioritaire sectoren in die diversificatie?
Mijnbouw, subsidie ​​hervormingen. We hebben slechts 20% van de middenklasse en de lagere die profiteren van subsidies. We richten ons op de 80% en we proberen om de belangen van de middenklasse en lagere houden; ze zullen goede omzet te genereren. En zoals ik al zei zijn er ongebruikte activa: het uitbreiden van religieus toerisme, zoals het verhogen van het aantal toeristen en pelgrims naar Mekka en Medina zal meer waarde aan staatsbedrijven landt in beide steden geven.

Je hebt een aantal prijsstijgingen in deze budget-elektriciteit gedaan, benzine-maar je hebt nog veel subsidies. Heeft u streven om zich te ontdoen van de subsidies volledig?
We willen vrije energie markten te bereiken, maar met subsidie ​​programma’s voor mensen met een laag inkomen, en de subsidie ​​in de vorm van een verlaging van de energieprijzen, maar via andere programma’s niet te hebben. En ook een aantal van de belangrijkste activa die we werken: We hebben een zeer prachtige gebied ten noorden van Jeddah, tussen de steden Umluj en Wuj, zijn er bijna 100 eilanden daar, in een atol. De temperatuur is ideaal, 5-7 graden koeler dan Jeddah. Het maagdelijke grond, ik heb de laatste acht feestdagen is er. Ik was geschokt om zoiets in Saoedi-Arabië te ontdekken, en er waren maatregelen genomen om dit land 300km te behouden, door 200 km. Dit is een van de activa die we richten, en we geloven dat het heeft een ander dan het genereren van inkomsten voor staatsfondsen toegevoegde waarde. Zo hebben we veel ongebruikte activa. In Mekka, Medina, op het platteland en in stedelijke gebieden. Jeddah bijvoorbeeld: er is een land, de totale oppervlakte ongeveer vijf miljoen vierkante meter, direct aan het strand, in het hart van Jeddah, het is eigendom van de luchtverdediging. De waarde van de grond zelf is ongeveer $ 10 miljard. De kosten van de overdracht alle structuren en gebouwen ongeveer $ 300. Dus dit is een grote verspilling. Dus om de ongebruikte middelen te gebruiken zal de winst te creëren en het genereren van ontwikkeling, is dit enorme werk dat we het aanpakken. We zijn gericht om nieuwe activa te introduceren in het staatsbedrijf fondsen die gelijkwaardig zijn aan $ 400 miljard zijn, de komende jaren.

Activa die u privatiseren?
Deze gaat naar de fondsen, en dan zal veranderen in projecten en in bedrijven, en dan zal worden aangeboden op beursintroducties aan het publiek.

Dit is een Thatcher revolutie voor Saudi-Arabië?
Zeer zeker. We hebben veel grote, ongebruikte activa. En we hebben ook speciale sectoren die zeer snel kan groeien. Ik zal u een voorbeeld geven. Wij zijn een van de armste landen op het gebied van water. Er is een Saoedische bedrijf dat is een voorbeeld van de vele bedrijven, zoals Amarai zuivelbedrijf, hun aandeel in de Omaanse markt is 80%. Hun aandeel in de Koeweitse markt is meer dan 20%. Hun aandeel in de Emirati markt dan 40%. In Egypte, waar sprake is van de Nijl, hun aandeel is 10%. Een Saoedi-bedrijf. We hebben andere zuivelproducten, agrarische bedrijven, en u kunt ook het zelfde met de bancaire sector te doen. De mijnbouwsector. De olie- en petrochemische. Er zijn vele enorme kansen om uit te breiden en te ontwikkelen.

Dit zal een enorme investering nodig. Een schatting lees ik zei 4000000000000 $ tussen nu en 2030. Waar zal dit geld vandaan?
Dit is een rapport van McKinsey, niet van de Saoedische overheid. We proberen om optimistisch te zijn in sommige delen zelfs meer, en in sommige delen proberen we conservatief te zijn. Hoe dan ook, McKinsey deel met ons in vele studies, maar deze investeringen zullen we proberen te trekken uit vele bronnen: de Saoedische investeerder, het staatsbedrijf fondsen, de GCC [Gulf Cooperation Council] fondsen, en de internationale fondsen.

Waarom zou een buitenlandse investeerder willen investeren in Saoedi-Arabië nu?
Winstgevendheid is de vraag, en dit is wat we proberen te bieden om investeringen aan te trekken. En dit gebeurt op hetzelfde moment, terwijl het hebben van goede regelgeving, en dat de veiligheid van hun investeringen kunnen garanderen. En we zijn niet een nieuw land voor buitenlandse investeringen. De grootste van internationale bedrijven zijn aanwezig in de Saoedische markt: Boeing, Airbus, GE, GM, Sony, Siemens; alle grote spelers in de Saoedische markt. En alle belangrijke en de belangrijkste banken openen vestigingen in Saoedi-Arabië. Dus ik ben niet alleen open te stellen voor de wereld; Ik ben al open voor de wereld. Ik ben alleen het geven van kansen.

Een uitdaging die we nog niet besproken is de jeugd van de Saoedische bevolking: 70% van de bevolking van het land is 30 jaar en jonger. Hoe gaat u banen voor deze mensen te creëren?
We hebben grote mogelijkheden om banen te scheppen in de particuliere sector. De mijnbouwsector zal ons helpen een groot deel in het creëren van banen, het programma voor het aanpakken van de pelgrims en de bezoekers zullen ook het genereren van veel banen, de investeringen zullen ook banen creëren. We verwachten niet dat onze werkloosheid zal groeien, wij geloven dat het zal afnemen in de komende jaren, om een ​​goede mate. Tegelijkertijd heb ik reserves nu, tien miljoen banen die worden bezet door niet-Saoedische medewerkers die ik kan doen op elk moment van mijn keuze. Maar ik wil niet naar de particuliere sector onder druk te zetten, tenzij dit het laatste redmiddel.

Je zou het inhuren van buitenlanders te voorkomen?
We proberen hun toevlucht nemen tot het scheppen van banen, als we niet allemaal kunnen dekken, dan zijn we gedwongen om druk uit te oefenen op de privé-sector, net als wat werd gedaan, het Saudisation programma.

De verschuiving u beschrijft: introductie van niet-olie-fiscale inkomsten, vermindering van de subsidies, de richting van werkgelegenheid in de private sector; het suggereert de remake, op vele manieren, van de Saudische economie en de Saoedische sociaal contract. Zal niet dat bredere verandering in wat nog een zeer conservatieve samenleving dwingen?
Deze ding helemaal niet verwant met de andere. We hebben onze waarden: het is belangrijk voor ons, de deelname aan de besluitvorming; Het is belangrijk voor ons om onze vrijheid van meningsuiting; Het is belangrijk voor ons om de mensenrechten te hebben. We hebben onze eigen factoren en waarden en principes als de Saoedische samenleving en we proberen om de voortgang volgens onze eigen behoeften te maken. De huidige situatie is niet hetzelfde als het was 50 jaar geleden. Vijftig jaar geleden hebben we niet eens een wetgevend orgaan. Vandaag hebben we vrouwen met een goede vertegenwoordiging in het parlement, en de vrouwen stemmen en zich nomineren voor de verkiezingen, en vandaag hebben we boeken vooruitgang. Volgens onze behoeften volgens onze eigen tempo, en niet als een reactie op een ander model.

Maar je denkt dat je kunt meer belastingen zonder meer vertegenwoordiging?
Er zijn geen belastingen.

Maar u zijn de invoering van belastingen.
We hebben het over de verschillende vormen van belastingen. We hebben het over de BTW, zal het niet worden toegepast op elk van de basisproducten; het zal zijn op accessoires.

De BTW zal niet op basisproducten.
Zoals water, melk, melk …

Zij zullen worden uitgesloten?
Helemaal zeker. Als ze de prijs zal beïnvloeden.

Ik snap het. Maar je kunt dat soort van belasting zonder een verhoging van de vertegenwoordiging?
Opnieuw wordt een ding geen verband met de andere. Dit is niet een beslissing van de overheid tegen het volk. Dit is de beslissing van Saoedi-Arabië. Met de regering die het volk vertegenwoordigt. Alvorens een beslissing te hervormen, werken wij op vele workshops dat veel mensen te vertegenwoordigen.

Hoe zit het bredere sociale hervormingen? Hoe kunt u een hoge productiviteit van de moderne economie met een levendige toeristische sector, een bruisende sector van de gezondheidszorg, een bruisende onderwijs-industrie, als de vrouwen niet kunnen rijden, als de vrouwen niet kunnen reizen zonder toestemming.
Vrouwen van vandaag kan reizen. Ze werken in het bedrijfsleven …

Maar met de toestemming van hun familieleden.
Dit is anders. Wanneer je het over toestemming, praat je over vrouwen die niet een bepaalde leeftijd niet bereiken. Niet een vrouw die verantwoordelijk is voor zichzelf. Dit heeft zijn eigen sociale criteria en religieuze criteria. Sommigen van hen zijn dingen die we kunnen veranderen, en sommige dingen, zelfs als we willen veranderen kunnen we niet doen. Maar ik garandeer je dat er geen obstakels in de weg van de vrouwen bevorderen van hun participatie en werken in de …

Dus waarom is het tarief van Saudi-Arabië van de vrouwen in de beroepsbevolking, 18%, een van de laagste in de wereld?
Cultuur van vrouwen in Saoedi-Arabië; de vrouw zelf. Ze is niet gewend om te werken. Ze heeft meer tijd nodig om zich te wennen aan het idee van het werk. Een groot percentage van Saoedi vrouwen worden gebruikt om het feit thuis blijven. Ze zijn niet gewend om werkende vrouwen. Het kost gewoon tijd.

Denk je dat het hebben van een groter aandeel van vrouwen in de beroepsbevolking zou goed zijn voor Saudi-Arabië?
Helemaal zeker. Een groot deel van mijn productieve factoren zijn onbenut. En ik heb bevolkingsgroei bereiken heel eng cijfers. Women’s werk zal helpen in deze beide kwesties.
U bent een van de 70% van Saoedi-Arabieren, die dertig en onder zijn leeftijd. Je bent verantwoordelijk voor de verdediging van het land en zijn economie, je belichamen in veel opzichten de nieuwe generatie van Saoedi-Arabië. Wat voor Saoedi-Arabië wil je maken?
De Saudi-Arabië, dat hoop ik voor, evenals de andere 70%: een Saudi-Arabië, dat niet afhankelijk is van olie; een Saudi-Arabië met een groeiende economie; een Saoedi-Arabië met transparante wetten; een Saoedi-Arabië met een zeer sterke positie in de wereld; een Saoedi-Arabië, dat de droom van elke Saudi of zijn ambitie, kan vervullen door het creëren van verleidelijke prikkels, de juiste omgeving; een Saudi-Arabië met duurzaamheid; een Saoedi-Arabië, dat de deelname van iedereen in de besluitvorming garandeert; een Saoedi-Arabië, dat is een belangrijke aanvulling op de wereld en neemt deel aan de productie van de wereld, en neemt deel aan tegenover de obstakels of de uitdagingen waarmee de wereld geconfronteerd. Mijn droom als een jonge man in Saoedi-Arabië, en de dromen van de mensen in Saoedi-Arabië zijn zo veel, en ik probeer om te concurreren met hen en hun dromen, en ze kunnen concurreren met de mijne, om een ​​betere Saoedi-Arabië te creëren.

Je lay-out van een zeer positieve visie voor Saudi-Arabië, maar we leven in een tijd, een van de meest gevaarlijke tijden in de regio voor vele, vele jaren. Hoe doe je die twee visies naast elkaar?
Je bent uit Groot-Brittannië, en ik ben een fan van Churchill. En Churchill zei dat de kansen komen tijdens crises. En ik herinner Churchill’s uitspraak wanneer ik zie de belemmeringen of de crises in de regio. Dus dit is hoe ik de uitdagingen of crises in de regio te bekijken.

En heeft de crisis in de regio worden steeds moeilijker met de terugtrekking van de Verenigde Staten uit de regio?
Wij begrijpen de werkzaamheden van de Verenigde Staten. Amerika is het uitvoeren van vele inspanningen. We proberen te helpen met alle inspanningen die door de Verenigde Staten. We proberen onze standpunt kenbaar te maken en ik kan u vertellen dat het werk tussen ons en de Verenigde Staten is zeer sterk en zeer prachtig. Maar de Verenigde Staten moeten zich realiseren dat zij de nummer één van de wereld en ze moeten handelen als het.

Zijn ze niet handelen als het?
We zijn bezorgd dat zoiets kan gebeuren.

Heb je het gevoel in de steek gelaten door hen?
We begrijpen het. We beseffen dat we deel uitmaken van het probleem van het niet zetten onze eigen perspectief door naar hen. We hadden niet genoeg inspanningen zetten om onze punt over te brengen. Wij geloven dat dit zal veranderen in de toekomst.

Saoedi-Arabië is de intensivering van een nieuw soort leiderschap rol in de regio?
In de regio hebben we te maken met al onze bondgenoten op gelijke voet. En we zijn allemaal te maken met de uitdagingen van de regio. Wij en de GCC-landen, Egypte, Turkije, Soedan, de landen in de Hoorn van Afrika, de landen van Noord-Afrika, West-Afrikaanse landen, Oost-Aziatische landen, Maleisië, Indonesië, enz., Pakistan. We proberen gezamenlijk deze uitdagingen. Omdat deze uitdagingen vormen bedreiging voor ons allemaal, en we moeten ze staan ​​als één team. En we proberen om positieve werk te doen.

Vijf jaar geleden, de Arabische lente begon. Het is een vrij duister vijf jaar op vele manieren in de regio. Zal de komende vijf jaar beter of slechter?
Allereerst kan ik zeggen dat de Arabische lente was de echte test die op de proef het gezaghebbende vorm van de overheid en niet-autoritaire vorm van de overheid, en het regime dat haar volk vertegenwoordigt ten opzichte van het regime dat haar volk niet vertegenwoordigen. Elke regime dat niet de mensen niet vertegenwoordigen stortte in de Arabische lente en de andere regimes we zagen wat er met hen gebeurd.

Het Huis van Saud vertegenwoordigt de mensen?
Wij maken deel uit van een nationale proces; wij zijn een deel van de lokale stammen van het land; we maken deel uit van de regio’s in het land; we hebben samengewerkt in de afgelopen driehonderd jaar.

Koninklijke Hoogheid, heel erg bedankt.
Dank je. Ik ben erg blij u hier vandaag, ik ben blij om op deze vragen ontvangen. We nemen altijd kritiek van onze vrienden. Als we fout, moeten we te horen dat we zijn verkeerd. Maar als we zijn niet verkeerd, we moeten de steun van onze vrienden te horen. Wat ik vragen is dat het ding je eigenlijk geloven, om het te zeggen.

Dat doen we altijd. Dank je.

Source: the Economist

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *